dinsdag 22 april 2014

onkruidjacht

Ik loop al jaren met het idee rond van toen ik het boek 'de keuken van ons moeder' open sloeg om precies te zijn. Je kan deze koek enkel bereiden in de vroege lente omdat enkel dan de belangrijkste ingrediënten te vinden zijn in de natuur:
met dit boodschappenlijstje trok ik dus met de kindjes op onkruidjacht:

Omdat ik geen kenner ben en eigenlijk gewoon eens pannenkoeken wil bakken met onkruid in, besluit ik om me te beperken tot de zaken die ik ken.
Hondskruid blijkt trouwens erg zeldzaam en beschermd. Over drieblad twijfel ik of ze niet gewoon zevenblad bedoelen, een telfout is toch zo gemaakt hé. En over goudstam kan ik niets terugvinden, al kan ik mij wel inbeelden dat het een synoniem is voor boerenwormkruid, wat gebruikt wordt in de Diestse kruidkoek.


Ik nam van alles enkel de kleinste blaadjes. Dat plukt een pak minder snel, maar smaakt wel beter. Mijn mama leerde me als kind hoe je brandnetels kan plukken zonder prikken. Maar 't moet zijn dat ik niet goed heb opgelet, want mijn linker wijsvinger tintelt een dag later nog steeds. Handschoenen aandoen is dus geen schande.

Ik had 250g blaadjes onkruid, vooral brandnetel, paardenbloem en (smalle) weegbree, een beetje kamille en een beetje berkenblaadjes en dan een heel klein beetje boerenwormkruid (smaakt nogal fel af). dat zag er gewassen ongeveer zo uit:

 en vermalen ongeveer zo:
 
Dan moet er volgens het recept nog eens 500ml karnemelk, 1 eitje en 225g boekweitmeel bij. Ik kwam dan tot een goeie dikke brij en echt? Laat het ons er op houden dat ik aan het neuriën was en ondertussen de bloemkool en de patatten al klaar had gezet.

Maar uiteindelijk, bwa, niet laaiend enthousiast, maar lekkerder dan de brij liet vermoeden en in combi met veeeeeel stroop en gezouten spek nog best wel lekker.

Commentaar van mijn immer kritische oprechte wederhelft:
"amai, da's precies wat er van onder mijn grasmachien komt als ik het gras te nat heb afgereden"

Voor herhaling vatbaar? nee, ik denk het niet, veel werk voor zo een voorgerechtje dat alleen voor mij is bedoeld, maar:
- ik ga wel weer karnemelk drinken
- boekweitpannenkoeken zijn lekkerder dan gewone
- ik ga binnenkort wel eens hartige Bretoense pannenkoeken maken
- misschien dat ik deze pannenkoeken wel nog eens durf te maken met wilde zuring
- volgende week eten we netelsoep maar dan doe ik deze keer wel handschoenen aan. Vorig jaar heb ik daar een week last van gehad (toen had ik wel 2 emmers neteltopjes)
- der is nog over :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bloglovin

Instagram Follow