zondag 4 mei 2014

mei is suikervrij



Niet dat ik zo'n extreme zoetekauw ben, eigenlijk echt niet, niet meer, nadat ik 3 jaar geleden voor de allereerste keer alle, maar dan ook alle geraffineerde suikers aan de kant liet staan. Sindsdien krijg ik geen boterham met choco meer binnen, of lust ik de echte bruine côte d'or chocolade niet meer zo (2 grote verslavingen van toen) en dat is gebleven.
Ik probeer minstens 1 keer per jaar een maandje zo suikervrij te houden. Dat komt meestal neer op een geslaagde poging in mei en een halve poging in september. Geslaagd of niet, ik hou er alleszins altijd weer een goed humeur en een paar nieuwe goede gewoontes aan over (en zo eet ik al 3 jaar nauwelijks nog brood).

 
Met geraffineerde suikers bedoel ik witte suiker, koekjes, de gangbare chocolade ( www.lovechock.com voor meer info over waar ik nu aan denk, mmmmmmm) maar ook chemische suikervervangers, cola-zero (mijn stiekeme zonde), en (wit) meel en dus ook witte pasta en brood, of witte rijst, maar dit gaat ook over kant en klaar maaltijden, bouillonblokjes, pastasauzen, mayonaise, ketchup.. .
Vaak ga ik dan vanzelf ook koffie laten, meer bewegen en vroeger slapen. Dus of het louter aan de suiker ligt dat ik mij na zo'n maandje (en al veel sneller ook) echt helemaal fit voel, of aan het geheel? En laat me heel duidelijk zijn, van zodra het aanvoelt als dieet, regeltjes of verboden, dan stop ik er mee. Het kan dus zijn dat ik de maand niet haal, maar er is maar 1 regel waar ik mij aan moet houden en dat is dat het leuk moet blijven, fijn, haalbaar, ... En natuurlijk is het in het begin eventjes lastig. Dat komt vooral omdat er kleine gewoontes moeten doorbroken worden, weer even die etiketten doorlezen (al weet ik het ondertussen meestal al wel) en nieuwe alternatieven zoeken. Zo'n maand zonder suiker verplicht me om eens anders te gaan koken, geen melksausjes meer, maar gewoon boter en een sprenkeltje fleur de sel en peper, geen bouillonblokjes meer maar verse kruiden en zout, niet rap rap wat mayonaise door de sla, maar zelf maken of eindeloos variëren met vinaigrettes en kruiden.
Mei is naar mijn gevoel ook een vrij gemakkelijke maand om dit te doen. De paaseitjes zijn (bijna) op, maar vooral, er zijn zo veel lekkere verse groenten en fruit en de kruiden woekeren heerlijk in de tuin, waardoor het gewoon allemaal veel gemakkelijker is dan pakweg in januari.

Suikervrij maakt de weg vrij voor al de rest.

De uitdagingen van de maand zijn trouwens:
etentje met de schoonzus
communiefeestje bij het dochtertje van mijn nicht
etentje met de collega's

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bloglovin

Instagram Follow