woensdag 21 oktober 2015

cirkusprinses: een Ileana-hack

Wist je dat...
er een super leuke wedstrijd loopt bij CompagnieM?
(natuurlijk wist je dat, want ik zag al vele prachtige creaties de revue passeren, ik heb medelijden met de jury)

Ik liep al langer met een pattern hack in mijn hoofd, maar die wedstrijd gaf me dat extra duwtje om daar dan ineens ook werk van te maken.

Toen ik het konijntjeskleedje maakte, ontdekte ik een couponnetje dat prachtig paste bij het cirkusstofje dat ik kocht bij Lizzy l'oiseau. Ik zag in die combinatie iets met raglanmouwen en een plooirokje. Het oorspronkelijke idee was echter om het cirkusstofje te combineren met een vichyruitje. En eigenlijk hoefde ik helemaal niet te kiezen tussen het ene of het andere, want in dit project komt het allemaal samen.

In de categorie "pattern hack" verander je minstens 1 patroondeel door een heel ander patroondeel dat niet van CompagnieM komt. Hier werd het een Ileana-hack.
Het lijfje van het kleedje is het raglan-bovenstuk van de ileanadress met kort knopenpat en rond kraagje. De mouwen maakte ik iets smaller en vooral langer om er een iets winterser karakter aan te geven. Het rokdeel is een symmetrisch plooirokje geworden met voor- en achteraan 6 plooien. Aan 1 kant maakte ik een zakje in de zijnaad.
Ik werkte de 'schoudernaden' en 'roknaad' af met een paspel. Deze paspel maakte ik zelf met de vichyruitjes die ook terugkomen in de voering van het kleedje. De vichyruitjes komen ook terug in de knoopjes.
 

  
 
Voor de voering werkte ik met een beleg en aanvullende voering. Ik gebruikte voor de voering het patroon voor het raglan-bovenlijfje gecombineerd met een eenvoudig rimpelrokje. Door met een raglan-bovenlijfje te werken, kon ik de voering aan de schoudernaden van het bovenkleedje vastmaken waardoor je langs de binnenkant haast geen naden ziet en de voering niet los zit.
Het resultaat is dat zowel de binnenkant als de buitenkant spontaan doen denken aan suikerspinnen en lolly's en ik de hele tijd lolipop lolipop lolipopland sta te neuriën (sorry al vast als jij er nu ook mee in je hoofd zit). 

 


 
 
 
Omdat het Kids clothes week is dat in het thema 'disguise' staat, mag het ook al eens iets meer zijn wat de 'fotoshoot' betreft, kwestie dat iedereen er plezier in heeft, want de dochter vindt de fotoshoots niet altijd even leuk (dus heel hard merci aan de prinses van het cirkus)
  



Aan de zijkant nog een zakje.
Kindjes kunnen nu eenmaal altijd een zakje gebruiken




http://blog.kidsclothesweek.com/

2 opmerkingen:

Bloglovin

Instagram Follow