zaterdag 24 oktober 2015

Julia for boys: batwing sweater

Zoals zonen09 patronen maakt voor jongens, maakt CompagnieM patronen voor meisjes. Geen van beide stellingen zijn echter helemaal waar. Een jacob voor meisjes of een theokleedje bewijzen dat patronen van zonen09 niet 'boys only' zijn.
Voor de patronen van CompagnieM zijn de voorbeelden misschien iets minder talrijk, maar daar zit dan ook de uitdaging. Deze Julia-hack is alleszins het bewijs dat CompagnieM niet grils only hoeft te zijn.

De kids clothes week staat deze week in het thema disguise'. Als je 'disguise', 'boy' en 'juliasweater' samenvoegt, kom je haast automatisch uit op vleermuistrui, eentje met een kap, en vleermuisoortjes, in donkere kleuren en vleermuisvleugels. Als extraatje konden er nog wel duimgaten bij.
Het begon met een schetsje op maandag, maar met grote twijfel of ik de rekbare stoffen wel aankon. Aangemoedigd door de fijne reacties op instagram (waarvoor dank) stopte ik (ondanks de killing agenda op het werk) iets vroeger van het werk om meteen met het juliapatroon aan de slag te gaan. En stapte ik over mijn tricotangst heen.

Maar:
  • Hoe maak je een kap? (nee, ik heb dat nog nooit gedaan)
  • Hoe maak je oortjes aan een kap?
  • Hoe maak ik duimgaten?
  • Hoe verdeel ik de vlakken?
  • Is zwart niet te zwart? en welke contrastkleur gebruik ik? wil ik het fel, of net sober houden?
  • en dat alles samen met tricotangst?
Lang leve de bibliotheek aan naaiboeken hier thuis en het wereldwijde web, want de antwoorden op de 3 eerste vragen vond ik respectievelijk in Stof voor Durf het Zelvers, de blog van Paspelpoezen en Leven met Liv.

Voor de stof ging ik voor de stevige rekbare versies, dat naait toch iets gemakkelijker dan die echte tricot. De pied-de-poule en zwarte punta di roma had ik al in huis. Voor de grijze en de 'nachtgroene' stof moest ik er nog op uit.
De 'nachtgroene', petrolkleurige tricot is erg dun, te dun om in een sweater te verwerken met enkel stevigere stoffen. Daarom stikte ik het groene vlak op de pied de poule. ik liet de vlakken van het voorpand mooi aansluiten aan het achterpand.

 


Voor de kap gebruikte ik de grijze stof gevoerd met de groene. De oortjes vulde ik op met een stukje vilt zodat ze mooi recht zouden blijven.
 
De boord onderaan maakte ik iets breder. Een vleermuistrui vraagt er immers om, om de armen voortdurend in de lucht te houden. Het seizoen is er echter niet meer naar om met blote buik rond te lopen. Ook de mouwboorden maakte ik om deze reden iets langer. In de mouwboorden maakte duimgaten. Dat kon toch echt niet ontbreken.  

Ik heb het model uit zijn luie zetel moeten rukken, dus die had er weinig zin in: "geen lolly deze keer of wat ? :-("




 
en hoe kijken vleermuizen? "in het donker" en ..."grawwww", ... niet helemaal maar soit

 

http://www.kidsclothesweek.com/

16 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. wauw, amai, bedankt zeg, je doet me wel blozen

      Verwijderen
    2. Mijn zoon verkleedt zich ook absoluut niet graag, maar in die trui zie ik hem dat wel doen!:)

      Verwijderen
  2. Wauw, wat een coole hack! Echt heel tof om daar een echte vleermuis van te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk!!!! Alvast 2 jongens bij de pattern hacks :-) Ik maakte een lotta for boys :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben zo blij dat je hem afkreeg. Zo origineel. Ik liet de wedstrijd aan mij passeren, maar ik word gewoon al zo gelukkig van wat mijn blogcollega's voor jongens uit hun mouw schudden. Schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar jij hebt mij geïnspireerd met jouw blogpost om dit te doen. En mijn zoon heeft eindelijk een haloweenoutfit die niet als verkleden aanvoelt (die doet dat dus niet graag)

      Verwijderen
  5. Supertof gedaan ! Zelfs mijn jongste zoon van bijna 11 zou nog vallen voor zo'n vleermuistrui !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk gevonden! Weer een carnaval idee bij!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super gaaf, mijn zoon vraagt al een jaar om een vleermuis trui met echte vleugels, super ik ga je voorbeeld volgen denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hij mag deze hebben anders, want de zoon stond vandaag op met een giga ochtendhumeur en wou plots zijn trui niet aan, oh! het is een complot van mijn kinderen tegen mij en nog meer tegen mijn maaksels

      Verwijderen
  8. Wat een leuk model! Moest ik al wat meer naai ervaring hebben ik maakte er ook zo eentje voor Nina want die is gek op vleermuizen en ik vermoed dat ze zo'n trui wel elke dag zou willen dragen :).

    BeantwoordenVerwijderen

Bloglovin

Instagram Follow