donderdag 19 mei 2016

Dolly Plaid: week 5

de weken gaan zo snel!
ik ben al weer klaar met week 5 en oh, wat wordt het mooi ineens.

het patroon ziet er zo uit:

Je kan het patroon hier bekijken. de uitleg bij het patroon vind je hier bekijken.
Haak de ruit verder door telkens 2 steekjes groen bij te haken. Op het breedste stuk van de ruit zijn er 19 groene steekjes en 31 steken tussen 2 ruiten in. In deze rij wordt ook de licht grijze draad meegenomen, net zoals de groene om de stipjes tussen de ruiten te vormen. Dat gaat als volgt:

5 vasten ecru (4 als je met 249 steken werkt) 2 licht grijs, 13 ecru, 19 groen, 14 ecru, 2 licht grijs, 13 ecru, 19 groen, 14 ecru, 2 licht grijs, ...
Na de laatste ruit haak je 13 vasten in ecru, 2 licht grijs en eindig je met 4 vasten in ecru.
Vanaf de volgende toer haak je aan weerskanten van elke ruit een steekje minder groen tot de ruit helemaal afgewerkt is.

De stipjes gaan daarmee niet exact in het midden zitten, maar zoals je op de foto's kan zien, geen kat die dat ziet.

Tapestry met 2 kleuren en een basiskleur, dat is haken met 2 draden die in de weg zitten. dat klinkt erger dan het is. Het viel wel mee, naar mijn bescheiden ervaring. Ik had wel zo mijn eigen manier om te voorkomen dat de bolletjes wol in elkaar verstrengelden.
Een heuse opstelling:
Ik had de groene bol in een mandje rechts van me (ik ben linkshandig, dus voor rechtshandigen gaat dat ongetwijfeld anders zijn). De grijze bol lag langs het mandje en de witte lag links van me (owee als er iemand durfde bellen deze week, het was telkens met veel gezucht hoor).
Bij elke kleurwissel (van ecru naar grijs of groen) nam ik gewoon de nieuwe kleur op de haakpen, Aan het einde van de kleurwissel draaide ik de ecru draad onder de kleurdraden door weer 'vrij' en haakte verder met ecru. Zo bleven de draadjes vrij goed uit elkaar en kon ik vlotjes doorhaken zonder elke vijf steken de bolletjes wol uit elkaar te moeten halen.

aan het einde van deze week is mijn dollyplaid 26.5 cm 'lang' (en nog steeds 1m42 breed). Als je dat schaamteloos maal 6 doet, dan kom ik uit op ca. 1m60.

En nu ga ik zelf gauw aan week 6 doorhaken, want volgende week is het kids clothes week, dus dan staat al mijn vrije tijd even in het teken van futuristische kinderkleding





meer lezen over hoe het me verging met de dolly plaid?
week 1
week 2
week 3
week 4






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bloglovin

Instagram Follow